Svårt att återförenas..
Jag är så tacksam att mina barn hann flytta tillbaka hem, innan de flyttade hemifrån men samtidigt blev det så svårt att få hem barnen utan stöd, att jag ibland har mer ångest över de första tre åren efter återflytten än de tre åren vi var från varandra… Ni som har fått hem era barn efter placering, har ni behövt hjälp och har ni fått det? I så fall hur har stödet sett ut?
Problemet är ju att det är så svårt med umgänget, att det blir onaturligt och dessutom övervakas. Det brukar vara dåligt med hjälp när barn tas hem, tyvärr.
Ja, ibland dyker önskemål om särskilda stöd- och umgängeslägenheter upp men det är inte heller helt lätt. Ibland vill/vågar inte barnen träffa sin förälder ensamma, och dessutom på främmande plats och det blir dessutom onaturlig miljö för bägge. Bättre vore om relationerna var så fina mellan familjehem och biologiska föräldrar, att det fungerade att träffas och övernatta i barnets familjehem. Men det är nog tyvärr få förunnat att det går att få sådant att fungera..