Maskrosföräldrar

Etikett: socialtjänsten
Läst 1453 ggr
Nilamson
4

Att samarbeta kring barnen..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.. när mamma och pappa missbrukar, är inte helt enkelt. Ibland funderar jag på hur vi maskrosfamiljer kunnat få bättre hjälp – i de bästa av världar – utan att barnen hade behövt förlora all kontakt med sin mamma och pappa, som så ofta händer. En av de viktigaste ingredienserna i en lyckad insats med många inblandade är gott samarbete. Samarbete möjliggörs av samsyn som möjliggörs av tillit. Tillit bygger på trygghet, som bygger på det som är känt. Det okända ger sällan trygghet. Vi känner inte varandras världar tillräckligt bra, vi förstår inte varandras olika perspektiv - vi olika aktörer i en familjehemsprocess. Bland annat av den orsaken, tycker jag det är viktigt att det finns brukarmedverkan i socionomutbildningen. Det perspektiv som vi klienter/brukare kan tillföra, är oerhört viktigt. Det är värdefull kunskap. Hör av dig till mig om du är maskrosförälder eller socionomstudent eller professionell och yrkesverksam och vill veta mer om detta, eller boka en maskrosförälder som föreläsare eller är en maskrosförälder som vill föreläsa.

aspieeva
1

Det finns nästan ingen tid att arbeta intensivt kring placerade barn/ungdomar. Uppföljningen varje halvår blir ett besök, som inte säger så mycket, ofta samma resultat som förra gången. Jag kan inte minnas att man hann med att träffas alla, tillsammans med föräldrar och fosterhem till exempel. Efter att jag slutat fick vi mer personal, så jag hoppas det funkar bättre nu. I min kommun var det mest socialt svaga familjer, nästan inga fall av missbruk. Men barnen återvände nästan alltid till sina familjer när de fyllt 18, vilket ju säger att det hade behövts ett mycket större samarbete.

Nilamson
0

Det är en dyster bild av verkligen man får ta del av när socionomer berättar om sina arbeten. Jag tror på upplysning, möten och underifrån-kraft. Om socialarbetare och maskrosföräldrar går samman och kräver mer resurser, om vi vägrar acceptera att myndigheter har så lite resurser att de skadar familjer lika ofta som de gör nytta, ja, då måste det hända det någonting. Men vi har så få mötesplatser! Jag är delaktig i olika samverkansprojekt och vill gärna slå ett slag för detta. Dels Lunds universitet och deras mobiliseringskurs på socionomprogrammet och dels SocialAktion som man finner mer info om via www.socialpolitik.se. SocialAktion finns i Göteborg, Stockholm och strax i Skåne (Malmö/Lund)